Terapi, hälsa och träning för vanliga människor

Hälsa, Tips, Träning

Nyårslöften

Det börjar närma sig slutet av året, tiden då vi reflekterar över vad vi har gjort och vad vi åstadkommit. Men mest fokus får nog vad vi önskar att vi hade gjort och åstadkommit. Därför blir det dags för ännu ett nyårslöfte, att nästa år ska bli bättre. Att du ska bli bättre.

Om du prompt ska avge ett nyårslöfte, är det bästa att göra ett litet och som du har tid på dig att uppfylla. Lova inte dig själv att du ska börja gå på gymmet fyra dagar i veckan om du aldrig gymmat tidigare. Säg inte att du ska gå ned trettio kilo. Ge dig själv en chans att faktiskt lycka med löftet.

Om du lovar stort och sedan bryter löftet efter bara en vecka, kommer du att belägga dig själv med skuldkänslor och ge upp. Bättre lycka nästa år! Så kan du inte tänka.

Istället ska löftet vara realistiskt och genomförbart även dom snubblar och faller flera gånger under året. Tänk att du ska börja gå ned i vikt och inte gå upp, sätt ingen specifikt siffra på det. Om du går ned fem kilo och inte går upp dem har du lyckats bra!

Lova att du ska bli bättre att röra på dig och se sen vilka metoder och sporter som du faktiskt gillar. Det är svårt att orka gå på gymmet fyra dagar i veckan om du snabbt märker att det inte är din grej.